Brutálisan nehéz a Csóványosra feltekerni, még új bringával is...

2023. október 15. 17:05 - mesterpm

Országos Kék Túra 17. szakasz Nagymaros – 18 szakasz Magyarkút mountainbike -al.

A szakasztérkép alapján végtelen hosszú és meredek emelkedők és 53,34 km MTB túra várt ránk. A Strava szerint visszafogott 2078m szintkülönbséggel. A legkegyetlenebb rész a Kisinóczi turistaháztól, Nagyhideg-hegyen keresztül a Csóványosig vitt minket. Ki kell jelentsük megoldhattuk volna néha kicsit könnyebb útvonalon is, de kemények (vagy teljesen bolondok) voltunk és végigmentünk, tolva, emelve, húzva-vonva, itt-ott tekerve. Mindenesetre hatalmas élmény volt és csodás kilátásokkal gazdagodtunk.

Egy eseményekben gazdag nyár után, amiben sajnos a bringázás alulmaradt, felvirradt a kék túra újabb szakasz letekerésének napja. Reggel találkozó Verőcén, majd a szokásos bringaátrakás és irány Nagymaros. Néhány fotó a Dunáról, mikor Marci előhúzza a csomagtartóból a vadonatúj Cube Stereo One44 Race 29-es bringát, amit még április környékén rendelt és bár októberre várta, már szeptemberben megérkezett köszönhetően a Berguson Vihar utcai boltjának. Szigorúan bontatlan dobozban, saját összeszerelésre fenntartva a jogot. Bár ügyes fiú, ki gondolta volna, hogy ilyen szépen összerakja.

A csodagép és a hátsó karbon háromszög megcsodálása után, azért ideje volt indulni. Az első pecsételő pont rögtön a nagymarosi vasútállomáson volt és neki is indultunk az első nagy emelkedőnek, ami a Dunától felcsapott azonnal a 482 méter magas Hegyes-tetőre. Az útvonal elég meredek és gyakran technikás, pár rövidebb szakasz kivételével tekerhető. Marci alatt minden esetre az új bringa repült, alig bírta visszatartani a lovakat a lábában. A Hegyes-tetőn lévő Juliánus-kilátó se csúnya, no de a kilátás az pazar.

Innét kellemes lejtőzés után jutunk le Törökmezőre, ahol kalandpark, játszótér, focipálya, állatkert, étterem, meg még ki tudja mi várja a megfáradt turistát. Mi szendvicseztünk egyet és megörökítettünk néhány oposszumot, ormányos medvét és fehér pávát, de ez utóbbiak elég béna fotók lettek, ezért érjétek most be az oposszumokkal.

Elhagyva a törökmezei bázist körülbelül 10 km-en keresztül kellemes fel-le, erdő, mező és szénaboglyák váltották egymást. Itt döntöttünk úgy, hogy szétfotózzuk Marcit az új bringájával, de addig fotóztunk, míg majdnem utolért egy turista minket akivel Törökmezőn együtt ettünk, így inkább gyorsan  tovább mentünk Kóspallagig. A településen feltöltöttük az addigra már majdnem teljesen lemerül ivótartályainkat, melyek a melegnek köszönhetően gyorsan ürültek és így + 2 kilóval megterhelve közeledtünk a legnagyobb kihívás felé. Kóspallagot hátra hagyva, egy a Kék túra során sokadik kálváriát mászhattuk meg és élvezhettük a kilátást a tetején található feszület árnyékában.

Elhagyva a kálvária csúcsát már csak egy gurulás választott el minket a Kisinóczi turistaháztól, ahol bár konyha nem volt, de üdítőt kaphattunk, így maradék szendvicseink és némi csoki és megy Toma elfogyasztása után nekifeszülhettünk a nap legdurvább emelkedőjének, hogy elérjük Nagy-Hideg-hegyet majd a Csóványost. A kb. 300 méteren fekvő turista háztól még közel 750 méret szint várt ránk, hogy elérjük a 938 méteren fekvő csóványosi kilátót, ezért kicsit össze kellet kapnunk magunkat, lelkileg is. Erre nagyon is szükség volt mert a kék nem viccel, mindenhova egyenesen vezet, nem szórakozik kanyargással, ha emelkedőről van szó, így igen megszenvedve, néha többet tolva, mint tekerve igyekeztünk felfelé haladni. Nagy-Hideg-Hegyen "enyhén" kifulladva megálltunk a turistaháznál egy gyors üdítőre majd nekivágtunk a Csóványos meghódításának. Ezt az utat azoknak az elvetemült mazochista montisoknak ajánlom akik szeretik a kihívásokat a gyötrelmes tologatást a köves 25%-nál meredekebb emelkedőkön (ha valaki értelmesebb utat szeretne akkor javaslom a piros háromszöget ami egy mesés tekerhető úton repít fel a tetőre). No de végül csak felértünk a Csóványosra is, bár már 17 óra volt és még csak 30km-t tettünk meg de legalább már a szint 90% -a már mögöttünk volt: 1734 méter.

Innen nagyon szednünk kellett magunkat és hát volt egy kisebb esésünk is nagy igyekezetünkben (Marcinak ki kellett próbálnia az új szerzeményét), de megúsztuk. Egy kis rendbeszedés és minden elektronikus eszközünk totális lemerülése után leértünk Nógrádra a 17. OKT szakasz utolsó pecsételő pontjához.

Innét még várt ránk a 18. szakaszból két pecsételő pont ami még kb. 8 kilométert és több mint 200 méter szint különbséget takart. Mivel már majdnem 19 óra volt és a nap is lebukott a látóhatár alá nagyon fel kellett pörgetni magunkat, hogy sötétedés előtt visszaérjünk Verőcére. A legmotiválóbb tényező nem az otthon éhező gyermekeink voltak hanem az, hogy felelőtlen felnőttként elfelejtettük az az apróságot, hogy már vége a hosszú nyári napoknak és 19 óra fele bizony a sötétség átveszi az erdő felett az uralmat és aki olyan okos mint mi és világítás nélkül vág neki egy ilyen túrának az könnyen megnézheti magát egy gödör alján vagy egy belógó faágra felnyársalva. Mivel erőnk már elfogyott nem esett túl jól a Lakó-pihenőhöz vezető mászás, de szerencsére még szürkületben felértük ahol (ha van időd) érdemes megállni egy kicsit mert lélegzet elállító kilátást tartogat.

Innét már csak egy laza leejtőzés Magyarkútig, amit ugyan kicsit kiguvadt szemekkel de nyársalás nélkül megúsztunk. Az utolsó pecsét így a helyére került. Magyarkútról még terveztünk egy kis erdőt Verőcéig, de mivel teljesen ránk sötétedett úgy döntöttünk, hogy inkább az elgázolást választjuk és országúton gurultunk vissza az autóig. Szerencsénkre nagyon kis forgalmú út vezet le a Duna partra és mivel minden közeledő autó hangjára/fényére lemenekültünk az útról így egyben leértünk Verőcére.

Ha tetszett, oszd meg a cikket másokkal is és kövess minket Facebook oldalunkon, vagy Youtube csatornánkon, hogy a következő túráról se maradj le. Az oldal most készült, ezért csekély követőnk van ami elég gáz. Szóval csatlakozz, hogy érezzük nem csak magunknak írjuk a cikkeket.

Guruljatok legközelebb is velünk!

Hasznos linkek:

Kéktúra hivatalos oldala, ami minket is segített a felkészülésben

Teljes szakasz leírások az OKT oldalán:

Természetjárók Szövetségének oldala, amit azért kellett olvasgatni, hogy ez a cikk összeálljon

Turistautak oldala, ahol általában a MTB túráink nyomvonalát tervezzük.

Letölthető gpx a mi útunkról

Eddigi Kék Túrás tekeréseink:

OKT 10. szakasz Bodajk - Szárliget mountainbikeal

OKT 11. szakasz Szárliget - Mogyorósbánya mountainbikeal

OKT 11-13. szakasz Mogyorósbánya - Húvösvölgy mountainbikeal

OKT 14-16. szakasz Hűvösvölgy-Visegrád mountainbikeal

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.