Hogy tekertük le a Kéktúra 11. szakaszát Szárliget - Mogyorósbánya között MTB-vel?

2023. május 01. 21:44 - mesterpm

Remekül tekerhető szakasz és az időjárás is kedvezett nekünk

Az elmúlt havi első Kéktúra szakaszunk letekerése meghozta étvágyunkat és a folytatás mellett döntöttünk. Áprilisban megcéloztuk a 11. szakaszt, amely a Gerecse lankáin vezet végig. Az útvonalat 52 km -re terveztük 1500m szintkülönbséggel. A túra változatos, tekerhető mászásokkal, néhol sziklás, néhol gyors döngölt lejtőkkel, kis ugratókkal, tavakkal és mezőkkel tarkított erdőség. Természetesen a folyamatos pecsételés se maradhatott ki, hiszen ezzel még a gyermekkori akadályverseny érzés is visszajött ami külön szórakoztató.

Április 25.-én kedd reggel zuhogó esőben tettem ki fiamat az iskola előtt és indultam a Gerecse felé, miközben a CUBE bringám a csomagtartóban velem zötykölődött. Találkozónk Mogyorósbányán volt a Kakukk söröző (utolsó pecsételő pontunk lesz a nap végén) melletti iskola parkolójában. Itt Marci autójába átraktuk mountainbikeomat és már haladtunk is a szárligeti vasútállomás felé.

Megérkezés után gyors kerékpár összeszerelés, majd indulás és rögtön az egész szakasz legmeredekebb emelkedője üdvözölt minket, amin lelkes tolással segítettük át kerékpárjainkat. Itt a Zupa tetőről kinézhettünk volna, de jobban vonzott a Strava szerint-11,1% átlaglejtésű downhill.  Viszonylag sík vidéken haladtunk tovább, jól esett a bemelegítés. Az úton egy kisebb tavat is megkerülünk, majd elindultunk felfelé a somlyóvári első pecsételőpont felé, ahol kellemes tűzrakó hely mellett padok és egy kis menedékház is található eső esetére. Ezt az első 12km 1óra 20 perc alatt tettük meg. Itt ettük meg szendvicseinket, mert az út során nincs vendéglátó egység!!!!

Somlyóvár után a lejtőzést kisebb emelkedők zavarták meg, de érzetre gyorsan leértünk Koldusszállásra (A Straván megnézve ez 40 perc volt... Mi a fenét csináltunk ennyi ideig???) ahol már a 20. megtett kilométerünket ünnepelhettük. A hely nem nyerte el túlzottan tetszésünket egy kisebb gazdaság mellett van a pecsételő pont, a piros traktor és egy kicsit elhanyagolt tó a legnagyobb látványosság, így indultunk is tovább. Koldusszállásról Bányahegyre 10 km-en keresztül élvezetesen össze - vissza kanyargó és hullámzó, de stabil szintemelkedéssel járó út várt ránk(1 óra 40 perc), ahol belefutottunk tavaly őszi Gerecse túránk ismerős útvonalába. Ahogy a hobbitok, mi se bírtuk sokáig élelem nélkül, ezért Bányahegyen pecsételtünk és a réten lévő tűzrakóhely mellett elfogyasztottuk maradék szendvics és csoki készletünk jelentős részét, így könnyebb hátizsákokkal és teli hassal indultunk tovább.

Bányahegyről kisebb gurulás után egy még tekerhető, de izzasztóbb emelkedő következett és meg is érkeztünk a "Gerecse üdülő" pecsételő pontra. Innen ha nem akarjuk akkor is látjuk a Serédi-kastélyt, amely igen mutatós épület az erdő közepén. Pecsételés után sziklás lejtő vezetett egészen Pusztamarótra ahol jól jöttek a mountainbike-okon a telók, de még így is jókat röhögtünk bénázásainkon a szilás terepen.

Pusztamarót állomásról szépen látszik a Gerecse csúcsa és gyönyörű pillérek emlékeznek a mohácsi csatavesztés után az oszmánok által itt fogságba ejtett és lemészárolt menekültekre. Azért van egy hatása Mohácstól 230km-re egy ilyen emlékműnek, más perspektívába helyezi a középiskolásan bemagolt "a török seregek fosztogattak az országban" gondolatot. Azért a "magyarok nyilaitól" se véletlenül akartak megmenekülni egy időben más népek, így hagyjuk a nemzeti fájdalmat és guruljunk tovább. Mellesleg van itt is pecsételő hely és fedett padokkal ellátott beülő is, de épp elég időt töltöttünk a látványosságokkal, így haladunk tovább.

Egy kis emelkedés és tovább segít minket a gravitáció. Tudván, hogy a "végjátékban" még 3 alkalommal  100 és 150mmközti szintkülönbséggel kell megküzdeni igyekszünk ezt kiélvezni. Ahogy sejtettük az első emelkedő hirtelen és nagyon meredeken indul felfelé, de azért egy kis kezdeti tolás után tekerhető. Mintha egy sípályán mennénk felfelé és a lefelé is hasonló érzet, egy nyomtávos ösvény szakad lefelé a füves irtás közepén, majd megérkezünk Péliföldkeresztre, ahol a szép új látogató központ mellett elsuhantunk. Viszont a templom és rendház mellett volt a pecsételőhely ahol  mosdó, büfé és ajándékshop várja a megfáradt zarándokot. Minket sajnos nem várt, mert minden zárva volt (mivel kedden érkeztünk a weblap tanulsága szerint így kellett lennie), de a padokra le tudtunk ülni, és vízkészleteinket is tudtuk pótolni (tipp: ne a mosdóból vételezd a vizet, később az emelkedőn lesz forrás). Marci fia Domonkos, így Szent Domonkos szobrát többször is megörökítettük.A kék jelzés tovább vezet a helyi kálvárián, ahol újabb kerékpáros érdekességgel találkoztunk, gyönyörű virágládás kerékpárok vannak azon a ponton ahol Jézus megjelenik 500 tanítványának. Az egyik bringát mindenesetre kipróbáltuk mi is és az út túloldalán legelő juhokat és szürke marhát is megörökítettük..

A kálvária végén túltekerve még izmosan emelkedik az út a kilátás is egyre szebb gyönyörűen látszik alattunk a falu és a dombos táj a virágzó repcemezőkkel. Még néhány fújás és elérjük az emelkedő tetejét, ahonnan egy nagyon szórakoztató kis ugratókkal megfűszerezett út vezet le (Vigyázz!!! nem épített, csak ilyen az út,ott is van "ugrató" ahol stabilan egy fába szállnál bele), innen már csak egy kis enyhe emelkedésű út és az aszfalt úton száguldunk a Relive tanulsága szerint 62 km/h -val Mogyorósbányára, ahol a Kakukk sörözőnél pecsételünk és szakítjuk meg a 11.szakaszt, hiszen reggel ide tettük le az egyik autót.

A mi mérésein szerint is hegyikerékpáros kiruccanásunk során 53,7km-t tettünk meg 1339m szintkülönbséggel és 5 óra 5 percet töltöttünk nyeregben. Ha esetleg utánunk szeretnéd csinálni, vagy csak végig gyalogolnál  a szakaszon a túranyomvonalat gpx formátumát és rengeteg hasznos információt találsz a Kéktúra 11. szakaszának oldalán. Ha pont a mi MTB útvonalunkat szeretnéd bejárni akkor ide kattintva töltheted le (nem tölthettem fel gpx-et, ezért zip fájlba van csomagolva)

Ha tetszett, oszd meg a cikket másokkal is vagy kövess minket Facebook oldalunkon, hogy a következő túráról se maradj le. Az oldal most készült, szóval  csak mi kedveljük magunkat ami elég gáz. Szóval csatlakozz, hogy érezzük nem csak magunknak írjuk a cikkeket.

Guruljatok legközelebb is velünk!

Hasznos linkek:

Kéktúra hivatalos oldala, ami minket is segített a felkészülésben

Természetjárók Szövetségének oldala, amit azért kellett olvasgatni, hogy ez a cikk összeálljon

Relive oldala ahol a videót készítettük

Turistautak oldala, ahol általában a MTB túráink nyomvonalát tervezzük.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.